Markkinointi
Usein markkinointi nähdään kapeasti vain mainontana tai hieman laajemmin markkinointiviestintänä. Markkinointia käytetään yleisesti puheessa synonyymina juuri markkinointiviestinnälle, vaikka se on vain yksi osa sitä. Markkinointi on siis paljon enemmän kuin mainoksia.
Wikipedian mukaan ”markkinointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritys tai muu organisaatio pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä”. Toisin sanoen markkinointi on kaikkea, mitä yritys tekee.
Usein kuulee erityisesti pitkään toimineiden yrittäjien suusta sanat: Emme me tarvitse markkinointia, kun kädet ovat jo valmiiksi täynnä. Meille markkinoijana tämä tarkoittaa kahta asiaa: yrittäjä ei ole tietoinen siitä, mitä markkinointi oikeastaan tarkoittaa, ja toiseksi sitä, että visio ja tavoitteet saattavat olla kokonaan määrittelemättä. Markkinointi ei ole vain mainontaa ja kaunista pintaa. Jos tämä on käsityksesi markkinoinnista, tartu lujasti penkkiin, sillä aion räjäyttää käsityksesi atomeiksi. Markkinointi on nimittäin kaikkea, mitä yrityksessäsi teet. Markkinointi lähtee ruohonjuuritasolta ja vasta markkinoinnin uloimmat kerrokset ovat mainontaa. Jos epäilet minua, jatka lukemista, niin selitän tarkemmin mitä tarkoitan.
Suunnitellessasi tuotetta teet markkinointia. Mietit esimerkiksi miltä tuote näyttää, mikä sen nimi on, miten se toimii ja minkä ongelman se asiakkaalta ratkaisee. Valmistaessasi tuotetta teet markkinointia. Huolehdit laatuvaatimuksista, tarkistat tuotteen virheettömyyden ja teet käyttötestausta. Viestiessäsi yrityksen työntekijöille, kirjoittaessasi sähköpostia, suunnitellessasi asiakaspalvelua, sisustaessasi yrityksen tiloja – arvaat varmaan jo: teet markkinointia. Ihan totta, tämä kaikki on oikeasti markkinointia. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, miten tuotteesi myynti sujuu ja millaisen mielikuvan annat itsestäsi ja yrityksestäsi. Sama pätee palveluntuottajiin. Muotoillessasi palvelua, miettiessäsi mitä palvelu sisältää sekä suunnitellessasi myyntikanavia teet markkinointia. Jokainen vaihe, joka yritystoimintasi suunnitteluun ja toteutukseen liittyy, linkittyy suoraan markkinointiin. Jos siis edelleen olet sitä mieltä, että ette tarvitse markkinointia, mieti uudelleen. Ellet sitten ajatellut lopettaa yritystoimintaasi kokonaan, mitä epäilen.
5 syytä miksi markkinointi on niin tärkeää yritykselle
Mitä jos sinulla olisi maailman paras tuote tai ravintola, ja kukaan ei ostaisi niitä tai löytäisi perille? Entä jos asiakaspalvelusi oli niin erinomaista, että se olisi parempi kuin viiden tähden hotellin asiakaspalvelu, mutta kukaan ei saanut mahdollisuutta kokea sitä? Entä jos käynnistit yrityksen, eikä kukaan tiennyt siitä?
Yrityksen perustaminen on vain ensimmäinen askel. Asiakkaiden houkutteleminen vaatii markkinointia. Vaikka monet pienet yritykset uskovat markkinoinnin olevan samanlaista kuin mainonta, on se itse asiassa paljon laajempaa. Markkinointi kattaa koko tuote tai palvelu toimitusprosessin asiakkaalle: mikä tuotteista valitaan ja missä niitä myydään, kuinka hinnoitella ja mainostaa niitä eri markkinointikanavissa.
Alkeellisimmalla tasolla markkinointi ”promootio” levittää sanaa yrityksestäsi. Se on kuitenkin vasta alkua. Markkinointi täyttää kaikki nämä viisi avaintoimintoa:
1. Markkinointiviestintä
Houkutellaksesi uusia asiakkaita, asiakkaiden on tiedettävä, miksi heidän pitäisi valita juuri sinun yrityksesi jonkun toisen kilpailijan sijasta. Tässä kohtaa markkinointi tulee muistuttamaan ja kouluttamaan nykyisiä ja uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksestäsi ja siitä, kuinka se palvelee heidän tarpeitaan.
Sisältö kotisivuilla on se, joka viestii yrityksestäsi asiakkaille, esittelytekstit, tuote-esittelyvideot ja valokuvat näyttävät täsmälleen miltä tuotteesi näyttää asiakkaalle – näiden kaltaiset elementit kertovat asiakkaille, kuka olet ja mikä tekee sinun yrityksestäsi ainutlaatuisen.
2. Markkinointi koukuttaa asiakkaan
On tärkeää tarjota erinomainen käyttäjäkokemus tai helppo verkkokauppaostopolku asiakkaalle, mutta markkinointi muistuttaa ihmisiä yrityksestäsi myös tapahtuman päätyttyä – ja ennen kun he jälleen tarvitsevat sinua uudelleen.
Jotta voit saada ensimmäisistä asiakkaistasi elinikäisiä faneja, jotka ylläpitävät yritystäsi, sinun on luotava ja rakennettava suhteita ihmisiin, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Ostojen jälkeisten sähköpostien lähettäminen, vastaaminen asiakkaille sosiaalisessa mediassa kuten Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa sekä postikorttien lähettäminen erikoistarjouksilla tai uusilla palveluilla on vain muutama tapa, jolla markkinointi voi auttaa pitämään yhteyttä asiakkaisiin.
3. Markkinointi rakentaa yrityksen mainetta
Yrityksen omistajana tai yrittäjänä yrität todennäköisesti jo ymmärtää, kuinka tärkeä maine on menestyksellesi. Se voi todella olla ratkaiseva tekijä sen suhteen, päättääkö asiakas tavoitella sinua tai jotakin kilpailijaasi. Koska markkinointi levittää sanaa yrityksestäsi, se on tärkeä tekijä maineessa, jota yrityksesi käyttää. Vahva ja ammattimainen markkinointi osoittaa, että haluat rakentaa arvostetun yrityksen. Yhteys on kiistaton.
Olipa kyseessä hyvin suunniteltu sähköpostikampanja, korkealaatuiset kuvat kaikissa markkinointimateriaaleissasi tai houkutteleva verkkosivustokopio, joka heijastaa ainutlaatuista brändin ääntäsi, markkinointi voi auttaa sinua luomaan uskottavuutta, luomaan luottamusta ja luomaan liikearvoa yrityksellesi.
4. Markkinointi myy
Yksinkertainen logiikka – et voi tehdä myyntiä, jos kukaan ei tiedä tuotteista tai palveluistasi. Vaikka kaupan perustaminen naapurustoosi saattaa tuoda mukanaan jonkin verran kiinnostuneita asiakkaita ja liiketoimintaa, markkinointi laajentaa kannattavuutta ja kiinnittää ihmisten huomiota yritystäsi kohtaan, jotta he voivat ostaa sen palveluita tai tuotteita.
Sähköpostit, joissa esitellään uusia tuotteita tai palveluita, sosiaalisen median viestit, jotka muistuttavat asiakkaita tulevasta alennusmyynnistä, ja online-yritystiedot, jotka auttavat asiakkaita löytämään sinun yrityksesi hakukoneista. Tässä on vain muutamia esimerkkejä siitä, kuinka voit markkinoinnin avulla rakentaa liikevaihtoa tuottavaa tunnettuutta.
5. Markkinointi kasvattaa liikevaihtoa ja tulosta
Tämä markkinoinnin tehtävä on osittain neljän ensimmäisen huipentuma. Strateginen markkinointi johtaa usein liiketoiminnan kasvuun. Jos koulutat asiakkaita onnistuneesti, pidät heidät kiinnostuneina, luot heidän mielessään vahvan maineen ja myyt heille älykkäästi, yritykselläsi menee todennäköisesti hyvin ja kasvaa. Tämän lisäksi useimmat (ellei kaikki) yritykset menestyvät myös uusien asiakkaiden hankkimisessa ja koukuttamisessa. Markkinointi on tapa, jolla houkuttelet asiakkaita ostamaan aina uudelleen ja uudelleen.